Off White Blog
Експедиција на броду суперјахте

Експедиција на броду суперјахте "Латитуде", истраживање норвешког Арктика

Април 7, 2024

Након два узастопна пролаза кроз чувени северозападни пролаз 2014. и 2015. године, био сам потпуно фасциниран чудом арктичких региона. Чуо сам само за архипелаг Свалбард, али што сам више читао и сазнао о њему, постајао сам одлучан да проведем барем још једно лето на Арктику, али овај пут, норвешки Арктик.

Укрцали смо се у Латитуде 8. јула 2016 у Стоцкхолму, Шведска и након краћег крстарења Копенхагеном, где смо покупили неколико гостију, крстарили смо Бергеном на југозападу Норвешке. Од Бергена смо остатак месеца јула полако крстарили западном обалом Норвешке, истражујући фјорде попут фјорда Геирангер и Троллфјорд, све до архипелага Лофотен, познатог по карактеристичном пејзажу са драматичним планинама које воде до заклоњених увала , па до Тромсоа у Северној Норвешкој. Тромсø је познат као културно средиште изнад Арктичког круга и популарно је одредиште за гледање северног светла.

Након неколико дана у Тромсоју, кренули смо да пређемо Северни океан до архипелага Свалбард, такође познатог као Спитзберген. На путу до Свалбарда зауставили смо се на малом острву званом Бјøрнøиа, такође познато као острво медвед. Бјøрнøиа је природно уточиште за птице са високим литицама, где ћете пронаћи гнездеће колоније Аукс, Киттвакес са црним ногама, Гуиллемотс и Паффинс. Бјøрнøиа се ретко, ако икад, посети бродовима који пролазе, а у Бјøрнøиа нема туристичких путовања. Ипак, пронашли смо остатке руског рибарског брода чија се посада забављала, потом се опили и приземљили свој чамац, који је сада стални део острва.

Након дводневног заустављања у Бјøрнøи-и, углавном због временских прилика, отишли ​​смо за Свалбард и његов главни град Лонгиеарбиен, где смо стигли 3. августа. Лонгиеарбиен се сматра главним градом Свалбарда и са нешто више од 2.000 становника. центар активности архипелага. Постоје музеји, добра куповина, галерије и добра инфраструктура за подршку туристичким активностима. То је прилично невероватно с обзиром на број становника. Постоји чак и ресторан са звездама у Мицхелину и паб који је оцењен као шести најбољи бар на свету! Високу сезону мора видети много туриста.

Неколико недеља пре него што смо стигли тамо, успоставили смо контакт са Јасоном Робертсом који живи из Свалбарда и који је сарађивао са сер Давидом Аттенбороугхом током последњих 30 година или на томе да би направио документарне филмове попут Смрзнута планета, Хуман Планет итд. и предложио да поведемо једног његовог колегу, Еинаара, младог Норвежанина, са собом на пут. Ово је била најбоља одлука коју смо икада донијели јер је Еинаар-ово знање о архипелагу и дивљини било неопходно. Као додатни бонус, он је имао лепу личност и спријатељио се са свима који су на броду. За све који планирају да посете Арктик, топло бих препоручио да контактирају Јасон Робертс Продуцтионс из Свалбарда.

Имали смо неколико гостију који су нас морали напустити 9. августа, тако да смо план крстарења рашчланили на два дела. Прво је било петодневно крстарење западном обалом архипелага и назад до Лонгиеарбиена. Други је 17-дневни обилазак целог архипелага, у правцу кретања казаљке на сату, укључујући бочно путовање на веома ретко посећено (речено нам је да смо трећи брод који је икада посетио) острву званом Квитøиа и краткој посети арктичком леду спакујте северно од 81 степени северне ширине.

Први дан нас је одвео до Кроссфјорд-а, у Националном парку Спитзберген на северозападу. Кроссфјорд је дуг 30 км са разним гранама, спектакуларним пејзажима с бројним глечерима и много атрактивних излетишта. Дан смо провели истражујући разне суседне фјорде, Моллерфјорден, Маиербукта и чак смо се успели попети на ледено море које је плутало у огранку Фјортенде.

Од Кроссфјорда смо крстарили до Магдаленефјорд која се урезује око 10 км равно у обалу. Овај фјорд је углавном доступан током целе године и био је популаран код китолова у 17. веку. Има залив Тринитихамна, заклоњен полуотоком Гравнесет који пружа добро заклон за посјете бродовима. 1977. године аустријског планинара убио је поларни медвед у Магдаленефјорду и ту смо видели и великог мушког поларног медведа, који се јасно одмарао на свом путу ка северу, где се леденица повукла. Излетјели смо на тендеру у Амстердамøиа, названу по холандским китоловима, где смо видели велику групу Валрусова како се сунчају.

Следеће стајалиште био је Раудфјорд, први фјорд према истоку док пратите северну обалу Спитзбергена из западног угла. Дуга је око 20 км са мноштвом бочних увала са ледењацима и плитком водом. Узели смо тендер и слетели у Алицхамну, где смо пјешачили око 14 км преко веома каменитог терена на другу страну фјорда, где смо запалили велики крес с влашцем, пре него што је тендер дошао и покупио нас. Сви су добро спавали те ноћи!

7. августа отишли ​​смо у Триггхамна и одвели тендер за Алкепинтен са својим спектакуларним 100 м високим литицама, идеалним за гнежђење колонија птица. Отишли ​​смо тамо да видимо да ли можемо да нађемо и фотографирамо арктичку лисицу, за коју се зна да се задржава у подножју литица, како би ухватили било којег младог Гуиллемота или Аукса који покушавају њихов девојачки лет, али који нису успели да стигну до мора!

Ове птице пружају последњој шанси да лисице спреме нешто хране за зиму.На жалост, тог дана нисмо видели ниједну лисицу, мада смо налетели на поприлично јелена.

Последњег дана, пре него што смо се вратили у Лонгиеарбиен да одемо неке госте који одлазе, зауставили смо се у Пирамиден, напуштеном граду који су Руси првобитно изградили за операцију вађења угља. Када је експлоатација угља постала неекономична, 1998. су једноставно напустили овај град и он сада делује као град духова, али с оперативним хотелом са шест Руса који живе у њему. У ствари смо отишли ​​и попили руску вотку у бару. Из Пирамиден-а смо посетили оближњи глечер, где смо успели да се попнемо и прођемо кроз тело глечера у каналу растопљене воде. То је сасвим јединствено искуство јер је окружен ледено-плавим тунелом ледничког леда. Са друге стране успели смо да се попнемо на глечер, одакле смо добили неколико добрих снимака дрона и фотографија.

Након што су наши гости напустили 9. августа, остали смо у Лонгиеарбиен-у неколико дана, јер се време на источној обали архипелага, куда смо кренули, погоршало. У Лонгиеарбиен-у смо прошетали, посетили арктичке музеје, обавили куповину и испробали све њихове ресторане.

Напустили смо Лонгиеарбиен 11. августа у 19 сати и стигли у Беллесунд у 1:30 ујутро. Беллесунд је улаз у систем фјорда са неколико грана које се протежу до 80 км у унутрашњост. Отишли ​​смо у дугачку шетњу до две ловачке кабине у кампу Милар. Ово је био наш сретан дан јер смо, поред многих северних јелена и неке акције са два Скеверс-а који су нас стално нападали и нашег беспилотног летелица, налетели и на мајку арктичке лисице са три младунца. Провели смо неколико сати фотографишући их и са нашим камерама и са дроном.

13. августа крстарили смо Хорнсундом, најјужнијим фјордом архипелага Свалбард, а неки мисле, најлепшим. Има осам великих глечера са телећим фронтама потпомогнутим неким врло импресивним планинама, укључујући Хорсундтинд, трећу највишу планину архипелага. Комбинација врхова и глечера пружа спектакуларне пејзаже. Узели смо свој тендер и посетили глечере на Бергербукта, Бреполлен и Сторбреен и прошетали до невероватне формације стена која се може описати само као арктички Стонехенге. Уз пут смо видјели више јелена и лисицу.

Следећег дана смо намеравали да одемо на острво Едгеøиа, на коме су неке литице за гнежђење птица, где су се знали попети поларни медведи када је хране мало, појести јаја и пилиће из гнезда. Нажалост, време је било лоше и не бисмо нашли сигурно сидриште у Едгеøии, па смо га прескочили и наставили даље до Барентсøје и Дорстбукта, где смо видели два поларна медведа како ходају обалом.

Један од најупечатљивијих тренутака путовања била је посета Вибербукта и путовање кроз сав бујни лед до масивног ледењака Брассвелл који је део ледењачког система који се састоји од 170 км ледених литица. Имало је неколико огромних водопада који се спуштају с врха глечера, чинећи заиста незабораван призор.

16. августа кренули смо према „Белом острву“, Квитøиа, али на путу смо одлучили да се зауставимо на северном крају Сторøие. Ова два острва су најудаљеније тачке архипелага, од којих је Сторøиа, мање острво је површине око 40 квадратних километара. Дошли смо у 21:30 и изашли на мало истраживање са тендером. Како се испоставило, било је врло правовремено јер смо приметили два поларна медведа и једног од њих сасвим близу неког моржа. Било је тако занимљиво, нисмо се вратили у Латитуде тек после 3 сата ујутро. То је била предност 24-сатног сунца, могли смо радити шта год смо хтјели, кад год смо хтјели. Провели смо додатни дан у Стороји, пре него што смо наставили до Квитøиа. Отприлике 99 процената Квитøје, површине 700 квадратних километара, прекривено је леденом капом и постоје само три врло мала дела без леда. Прво смо се зауставили на Андреенесет-у, једној од тачака без леда, али било је превише набрекања и, иако смо видели нешто мраза и једног мртвог поларног медведа, прешли смо на североисточни крај острва, до Крӕмерпинтен-а где смо провео два дана.

Док смо били у Квитøии, прилично смо шетали и истраживали тендере. У води је било пуно леденог леда и много мајки са младим бебама. Видели смо и четири поларна медведа (од којих су нас два заледила док смо пјешачили по глечеру), као и три мртва поларна медвједа. Медвједи су или умрли од глади или можда од повреда задобијених док су покушавали напасти моржеве. Мајке од моржа са младима могу бити веома опасне и нападаће и ранити или убијати поларне медведа. На крају једног излета када смо се спустили равно до топотера глечера, спустили смо се у једно од подручја без леда на Квитøји и запалили крес. Било је тако лепо и топло са плавим небом, да смо одлучили да вечерамо роштиљ код ватре. Кухар је узео гумењак да се врати у Латитуде да узме храну и залихе, а док смо га чекали, близу нас је искочио велики мушки поларни медвед. Очигледно је изашао из воде с друге стране, где је вероватно покушавао да лови морске воде или туљане. Постао је прилично знатижељан и почео нам је прилазити, тако да смо морали да одустанемо од планова за роштиљ. Пружао је неколико веома лепих прилика за фотографије током следећег сата или тако нешто, а онда смо се вратили у Латитуде, док се пењао по глечеру готово потпуно истом стазом којом смо ишли силазећи. Квитøиа је очигледно био врхунац путовања и жао нам је што смо га напустили, али време се почело мењати и желели смо да видимо можемо ли успети до поларне ледене полице око стотину километара северно од врха архипелага Свалбард.

Из густе магле и врло слабе видљивости напустили смо Квитøиу 20. августа.Било је тешко због присуства пуно леда у води. До поларне ледене полице стигли смо око 20 сати касније, а затим провели два дана у леду. Немогуће је усидрити тамо јер је вода сувише дубока, тако да смо развили технику у којој бисмо се једноставно "закачили" за велику санту леда и затим с њом пливали. Успели смо чак и да изађемо на санту леда и направимо неколико слика, док су девојке завијале, а две особе су стајале наоружане пушкама у случају напада на поларног медведа !! Било је то невероватно искуство.

Ледену полицу напустили смо 23. августа и крстарили шумом према Воодфјорд-у, па до Лиефдефјорда, који је посетиоцима веома популаран због својих изузетних природних лепота и многих могућности излета. Након усидрења у близини Сøрдалсбукта, обишли смо Монако глечер и, након вечере, одвели тендер на изванредну „плажу“ под огромном Црвеном планином. Направили смо крес и пекли марсхмалловс и посматрали променљиве боје док се сунце полако прелазило с једне на другу страну, без икаквог заласка. Док смо седели поред ватре, арктичка лисица је подигла главу над успоном, али била је превише срамежљива да би се приближила. Мирис хране био му је можда превише да се барем није бацио на поглед. Овај ватра испод црвене планине био је још један од незаборавних догађаја путовања!

Након што смо 24. августа напустили Лиефдефјорд, наишли смо на прилично прилично мрачно море и лоше време, па смо утонули и склонили се у Магдаленефјорд на Западној обали, где смо кренули у првом делу путовања. Када се време поправило, отишли ​​смо и прешли у Ни Алесунд, једно од насеља које и данас користе истраживачке станице које су основале многе земље, укључујући Кину, Јапан, Индију, Италију и које координира Норвешки пољски институт. Ни Алесунд је највиша тачка људског пребивалишта на земљи и једно је од најважнијих налазишта у историји истраживања Северног пола. Током лета тамо ради око 150 научника из различитих земаља који прикупљају податке о арктичком леду и дивљини. Стално становништво броји само 40 људи који ту бораве током целе године.

Након што смо провели нешто више од једног дана у Ни-Алесунд-у, коначно смо се вратили у Лонгиеарбиен, врло свесни да смо управо постигли оно што смо мало пре тога урадили: потпуно обилажење архипелага Свалбард са заустављањем на пољској леденој полици . Латитуде је сада ближа Северном полу него било којој другој приватној јахти. Кад смо се зауставили на санти леда, били смо 400 миља од Северног пола.

Овај је чланак први пут објављен у Иацхт Стиле 37.